DG DN Art v testu Jaromíra Kadeřábka
Úvod:
SIGMA pokračuje v realizaci svých unikátních objektivů, kterým se stal první full-frame zoom objektiv na světě s konstantní světelností F1.8 v celém svém rozsahu. V roce 2024 se snaží navázat na svůj legendární 18-35mm F1.8 DC HSM Art, který byl však určen pro APS-C senzor. Po více jak deseti letech jsme se dočkali podobného o něco menšího rozsahu, tentokrát ale pro moderní plnoformátové fotoaparáty s bajonetem L Mount a Sony FE Mount. Výhody takto světelného objektivu jsou zřejmé. Díky světelnosti máme jednoznačnou výhodu při použití nižších hodnot ISO a díky extrémně malé hloubce ostrosti si budeme vychutnávat i krásný krémový bokeh, který je navíc umocněn použitím 11 lamel u clony. Při pohledu na poněkud skromný rozsah zoomu je zřejmé, že se výrobce zaměřil na poněkud odlišné parametry, než je pouhá univerzálnost při co nejmenších rozměrech. Výrobce se vyhnul záměrně využití extra širokého ohniska. Začínáme na 28mm, což je oproti jinak běžnému rozsahu 24mm opravdu znát. Nevýhody pramenící z toho kroku je menší zorný úhel, který může v některých situacích citelně chybět. Nicméně výhodou bude daleko lepší optická kvalita, která se nabízí už z podstaty věci. Pokud někdo využívá primárně ke svému focení pevné objektivy typu 28mm, 35mm a 50mm je dost pravděpodobné, že by jeho další volbou mohl být tento unikátní objektiv, který téměř pokrývá tento oblíbený rozsah ohniskových vzdáleností. A to v jednom balení s možností využít plynule i ohniska mezi k dokonalé kompozici s parádní světelností. A co víc, to vše za velice rozumné peníze! Nyní se podíváme, jak se jim tento odvážný krok podařil.
Provedení a manipulace:
Při prvním pohledu na objektiv SIGMA 28-45 mm F1.8 DG DN Art mi projelo hlavou, typická klasická macatá Artka. Daní za velkou světelnost a interní zoom je velikost a hmotnost. Téměř kilový macek je v rozporu s trendem dnešní doby mít kompaktní nenápadný objektiv, který se v brašně moc nepronese. Ovšem je si třeba uvědomit, že benefit světelnosti 1.8 není možný při kapesních rozměrech a to, že se objektiv nevysouvá při změně ohniskové vzdálenosti se také podepíše na celkové odolnosti a komfortu při manipulaci. Jak už je u výrobce dobrým zvykem u moderního objektivu je zajištěna odolnost proti prachu a stříkající vodě a přední člen je opatřen vodoodpudivou vrstvou. Sluneční clona tvaru tulipánu disponuje vzorně aretací ve formě pojistky, která zamezuje náhodnému stisku. Na přední části se nachází standardní 82mm filtrový zavit. Elektronický kroužek manuálního ostření se pohybuje krásně hladce s plnou podporou DMF. Nechybí ani programovatelná tlačítka. Zoomování probíhá interně, jak už jsem se zmínil a jasné přesně definované značky 28 ,35 ,40 ,45 mm usnadňují informaci o tom, jaké ohnisko máme navoleno. Klasický přepínač AF/MF netřeba rozebírat. Objektiv nemá svoji stabilizaci, proto se musíme spoléhat na stabilizovaný čip ve vlastím fotoaparátu. Samozřejmostí je clonový kroužek na nastavení clony přímo na objektivu i s blokací. Optická soustava je poměrně složitá a obsahuje 18 členů v 15 skupinách, včetně 5 SLD ( Super Low Dispersion) a 3 asférické čočky. Krásně a přesně zpracovaný mosazný bajonet je jen třešničkou na dortu. Pro pořádek váha objektivu je úctyhodných 960g (L Mount) nebo 950g FE Mount) a měří 87,8 mm x 151,4 mm (L) nebo 87,8 mm x 153 mm (FE). Jenom bych se opakoval, že zpracování je prvotřídní a výrobce si tak drží vysokou kvalitu Made in Japan.
Autofokus a rychlost ostření:
SIGMA 28-45mm F1.8 DG DN ART je vybavena novým moderním systémem automatického ostření, který má na starosti lineární motor HLA. Jeho výhody jsou zřejmé a hovoří pro rychlost, nízkou váhu a bezhlučnost, kterou doceníme hlavně při tvorbě videa. Objektiv je opravdu téměř bezhlučný, a to i v bezprostřední blízkosti sluchového orgánu. Ostření je nejen tiché, ale také velmi rychlé a přesné, což je u takto světelného objektivu důležitý parametr. Nové ostření jsem u SIGMA chválil několikrát a nejinak je tomu i u tohoto objektivu. Velmi důležitým parametrem je schopnost zaostřit na blízkou vzdálenost, a to na 30cm! Pro ilustraci firemní 50mm F1.4 má minimální zaostřovací vzdálenost 45cm a 50mm F1.2 disponuje minimální zaostřovací vzdáleností 40cm. To nahrává do karet kreativní tvorbě při focení menších detailů ať už v přírodě, či při svatbě, nebo reportáži. Dostaneme tak unikátní snímky s velmi malou hloubkou ostrosti. Pro snímkovou frekvenci platí opět licenční omezení pro bajonet Sony E na 15 sn. za sec., které se logicky netýká bajonetu L. V případě L-bajonetu si můžete dopřát i připojení USB Docku a ladit si tak různé parametry na míru.
Obrazová kvalita:
Jedním z důvodů, proč se tahat s téměř kilovým objektivem bude jeho univerzálnost při vysoké světelnosti za předpokladu, že i na minimální clonu bude ostrý. Začneme ohniskem 28mm, které i na clonu 1.8 vykazuje vynikající ostrost s výborným kontrastem, který se ještě zlepší mírným přicloněním na clonu 2. I kraje lze hodnotit jako velmi dobré s poměrně vyrovnaným výsledkem při všech clonách s vrcholem na clonách 4 a 5.6. Na ohnisku 35mm se vyrovnávají kraje se středem a opět nic nebrání použít minimální clonu 1.8 s vynikající ostrostí. Při cloně 5.6 a 8 dostaneme perfektní ostrost napříč celou fotkou. Při použití maximální ohniskové vzdálenosti 45mm jde opět o vyrovnaný výsledek středů i okrajů fotky už na cloně 1.8 a ostrost je opět působivá a prakticky neměnná za použití jakékoliv clony. Celkově jde o velmi ostrý objektiv v celém rozsahu s vynikajícím kontrastem a opravdu se dokáže vyrovnat kvalitním pevným sklům v tomto rozsahu. Také zkreslení je neuvěřitelně malé v celém rozsahu, a i bez korekcí ve fotoaparátu jsou linie prakticky rovné. Zde se jasně vidět, proč výrobce zvolil takový rozsah. Ať už fotíte portréty na blízko na minimální ohniskovou vzdálenost nebo architekturu nedochází k žádným deformacím. Jde o vynikající výsledek. Chválit budu i nízkou chromatickou aberaci. I zde dokáže překonat spoustu pevných objektivů, a to i ve firemních řadách. Odolnost artefaktů při focení do protisvětla je také na vynikající úrovni. Pouze v extrémních situacích si všimneme náznaku nějakých odlesků. Zde dost pomůže i přiložená sluneční clona. Vinětace je na zoom objektiv také velice mírná a pokud by vadila tak existují softwarová řešení na její úplnou eliminaci. Uživatelé docení také vynikající krásně krémový bokeh. Obrazová kvalita je prostě skvělá a pokud se vaše preferovaná ohniska nachází v tomto rozsahu, jen těžko budete hledat chyby.
Závěr:
SIGMA 28-45mm F1.8 DG DN Art je jedinečný objektiv bez nějaké vyloženě přímé konkurence. Využití najde při svatbách, reportáži, street, nebo při focení architektury, či různé detaily pro svoji schopnost fotit zblízka. Výsledkem bude vždy ostrá fotka. V tomto ohledu, pokud stačí světelnost 1.8 tak dokáže nahradit několik pevných skel a při focení na blízko je strčí do kapsy nejen měřítkem, ale i ostrostí. Výhodou je i ne zcela běžná čtyřletá záruka a překvapivě solidní cena. Pokud vyhovuje rozsah zoomu a máte místo v báglu pro kilového macíka, tak zklamaní rozhodně nebudete.
Výhody:
- Vynikající ostrost v celém rozsahu
- Odolnost proti prachu a stříkající vodě
- Rychlost a přesnost autofokusu
- Záruka 4 roky
- Univerzálnost
- Vysoká světelnost 1.8
- Blízké zaostření
- Nízké zkreslení
- Kvalitní zpracování
- Poměr výkon cena
Nevýhody:
- Velký a těžký
- Menší rozsah zoomu
Fotogalerie