od Jaromíra Kadeřábka
SIGMA 150-600 mm F5-6,3 DG DN OS Sports

Úvod
SIGMA 150-600 mm F/5-6,3 DG DN OS Sports je inovovaná verze ultra teleobjektivu se zoomem určená přímo pro bezzcadlovky pro bajonet Sony E-mount nebo SIGMA/Panasonic/Leica L-mount. Původní verze Sigma 150-600 mm F/5-6,3 DG OS HSM Sports pochází z roku 2014 a je zaměřená na DSLR zrcadlovky a vyráběla se pro různé bajonety. Objektiv se těšil velké oblibě, a tak nebylo divu, že jsem ho sám i dlouhodobě využíval jako svůj druhý separátní teleobjektiv s bajonetem Nikon. Doba však pokročila a společnost SIGMA v roce 2021 inovovala tento objektiv speciálně pro modernější bezzrcadlové fotoaparáty. Pohledem na specifikace zjistíme, že objektiv je kratší na délku přibližně o jeden palec, také tubus ubral na průměru, ale co je nejdůležitější, že váží o neuvěřitelných 760 g méně! S váhou 2100 g se dostává dokonce pod svého hlavního konkurenta Sony FE 200-600 mm F/5,6-6,3 G OSS, který jsem také delší dobu vlastnil jako svůj druhý teleobjektiv. Nyní se podíváme jak si nový model SIGMA 150-600 F/5-6,3 DG DN OS Sports povede opticky a výkonově oproti dražší variantě Sony a zda se redukce váhy neprojevila negativně na zpracovaní a celkovém výkonu. Malá poznámka pro uživatele bajonetu L-mount. Pro tento bajonet přímo žádný konkurent neexistuje a pokud máte takový ultra teleobjektiv na seznamu přání, tak dál nehledejte a jeden si kupte, určitě budete nadšení. Za zmínku stojí, že zde nebudete omezení licencí a můžete využívat jak USB Dock k plnému přizpůsobení objektivu, tak i možnosti použít telekonvertory TC 1,4 x a TC 2x. Tato unikátní vymoženost pro majitele E-mount od Sony bohužel není k dispozici a sráží tak Sigmu do předem nevýhodné pozice. Navzdory tomu uvidíte, že i přes to dokáže Sigma 150-600 mm F/5-6,3 DG DN OS Sports nabídnout kromě atraktivnější cenovky pár věcí, které dokážou konkurovat tak výbornému objektivu od Sony FE 200-600 mm F5,6-6,3 G OSS, který je mojí osobní referencí v této kategorii ultra teleobjektivů.
Konstrukce a manipulace
Jak lze očekávat od objektivu tohoto typu s ohniskovou vzdáleností 600 mm, tak jde o objemný kousek. Váhu už jsem zmínil, ale v praxi ona redukce váhy dělá dost podstatný rozdíl. Pokud to převedu do praxe, tak nová verze váží s kvalitním plnoformátovým tělem to, co vážil předchozí typ samotný! Už samotný unboxing na vás dýchne vyloženě prémiovým dojmem. Krásné pouzdro, popruhy, kvalitně provedená šroubovací clona a pěkná zapínací krytka, kterou známe z těch nejdražších objektivů. Tradičně pro výrobce je tělo celého objektivu vyrobeno ze směsi hliníku a materiálu SIGMA Thermally Stable Composite, což je určitá forma polykarbonátu, který je navržen tak, aby měl lepší vlastnosti než samotný hliník, a přitom vážil méně. S úsměvem na tváři můžeme pokračovat patkou na stativ kompatibilní s Arca Swiss, to bych rád viděl u každého teleobjektivu. Kromě toho otočný kroužek patky, který se aretuje hezky padnoucím rádlovaným šroubem má zarážky v 90stupňových polohách doprovázené zcela jasným kliknutím. Je tak velice snadné přesně přepínat mezi fotografováním na výšku a na šířku. Toto řešení jsem slastně obdivoval u několikanásobně dražší firemní vlajkové lodi. Nyní se stejná vymoženost dostala i do dostupné cenové kategorie. Nechybí ani tradičně odolný a přesný mosazný bajonet s pryžovým těsněním a vůbec celý objektiv je příkladně utěsněný proti prachu a stékající vodě. Rovněž přední část čočky nepostrádá nátěr, který odpuzuje mastnotu a nečistoty. Protože jde konstrukčně o zoom s vysouvacím principem, tak výhodou je logicky transportní skladnost a nevýhodou značné fyzické zvětšení objektivu při focení na plných 600 mm. To si najde své příznivce i odpůrce. Osobně preferuji zoom vnitřní, jako je tomu u Sony 200-600 mm Fú5,6-6,3 G OSS. Na druhou stranu je ovládání zoomu na objektivu Sigma 150-600 mm F/5-6,3 DG DN OS Sports neobvykle univerzální a funguje několika různými způsoby, podle toho, jaký navolíme momentový spínač na těle tubusu objektivu, který má tři polohy. Poloha L uzamkne zoom v jeho 150 mm poloze a vnitřní tubus se tak nevysouvá ani při natočení objektivu směrem dolů. Ideální pro uskladnění, či cestování. Poloha T zajištuje větší míru odporu, kdy, přestože umožňuje nastavení ohniskové vzdálenosti, klade takový odpor, aby se při svislé orientaci objektivu zoom neposouval. Poslední poloha S snižuje točivý moment natolik, že umožňuje pohodlné ovládání zoomu tahem. Tento způsob ovládaní zoomu má spoustu příznivců a nedají na něj dopustit, protože jde o velmi hbitou změnu ohniskové vzdálenosti. Zkrátka dle situace a zamýšlenému použití lze objektiv a jeho ovládaní dokonale přizpůsobit potřebám majitele. Kromě klasických ovládacích prvků a programovatelných tlačítek, jako je limiter ohniskové vzdálenosti, či volba AF/MF bych se zaměřil na stabilizaci. Ta v praxi splňuje čtyři kroky, což je v souladu s údaji výrobce. Lze jak deaktivovat, tak použít režim vhodný pro panorámování, či klasický standardní režim. Pod ním najdeme přepínací posuvník Custom, který formou bank umožňuje navolení charakteru ovládání, které si můžete naprogramovat pod jednu volbu a lehce tak volit své preference pouhým posuvníkem. Tato volba však není pro bajonet Sony dostupná. Je to velká škoda, neboť to zase staví celkové pojetí objektivu o level dále. Lze si tak upravit limiter odkud kam má objektiv ostřit, také je možno výrazně zrychlit rychlost AF apod. Na druhé straně, ani pro majitele bajonetu Sony nezůstává tento posuvník nevyužit a umožnuje jemnější úpravu stabilizace. Volba OFF má nadefinované nějaké obecné vlastnosti vhodné pro většinu situací. Volba C1 viditelně a velmi razantně upřednostňuje stabilizaci interního monitoru, kdy komponovaní na 600 mm a vůbec pohled do hledáčku je mnohem stabilnější. Volba C2 naopak zase upřednostňuje stabilizaci a maximalizuje její účinek při vlastní expozici. Vyzkoušel jsem všechny varianty a nelze obecně říct, že by byla nějaká naprosto ta správná a jediná cesta. Každá volba má něco do sebe. Nejvíce jsem však používal továrně nastavenou volbu OFF. Pokud je dostatek světla užíval jsem si klidný hledáček při volbě C1 a v extrémních situacích, kdy se sice mnohem hůře vytvářela kompozice, jsem ale využil i volbu C2 a měl jsem i dost použitelné procento fotek na 600 mm při čase 1/20 s z ruky na ptačím motivu. Abych to nějak uzavřel, objektiv nese nápis „Made in Japan“ a to se odráží na celkově skvěle zpracovaném výrobku v dané cenové kategorii. Celé to dovršuje i nadstandardní čtyřletá záruka, což určitě není běžná záležitost, ale mohla by stát za úvahu při zamýšleném nákupu.

Autofokus a obrazová kvalita
Začneme autofokusem, který je obecně bezhlučný a přiměřeně hbitý pro většinu situací. Z dnešního pohledu je však rychlost AF spíše průměrná. Značného nárůstu rychlosti lze dosáhnout důsledného použití limiteru, kdy volba do 10 m, či nad 10 m dokáže velice efektivně zrychlit práci AF. Volba Full je za dobrého světla bezproblémová, ale po západu slunce vzhledem ke světelnosti a množství skla, kterým motorek hýbe je občas línější a projede si celý rozsah, ale toto lze u tohoto pojetí extrémního zoomu, třídy a světelnosti předpokládat. Přeci jen bezchybná profesionální světelná skla stojí mnohonásobek ceny tohoto objektivu. Na druhou stranu, pokud si přepnete limiter, tak svůj záběr nejspíše neminete. Osobně jsem fotil i právě dost na hraně a možná i za ní po západu slunce a nějakou fotku jsem vždy pořídil. Pokud to srovnám s objektivem Sony 200-600 mm F/5,6-6,3 tak je obecně rychlejší v každém rozsahu vykazuje menší procento chybně zaostřených akčních fotek. Zkrátka výhoda lineárních motorů. Majitelé Sony a1 a možná i a9 upřednostní patrně díky plnému využití rychlostního potencionálu svých fotoaparátů teleobjektiv Sony. Přeci jen 30 sn. vs 15 sn. na Sony a1 je již dost patrný rozdíl. Majitelé a7 toto dilema mít nemusí, vždy dosáhnou s oběma teleobjektivy 10sn. Zde není žádné omezení. Tam kde SIGMA ztrácí na rychlosti AF, tak to celé vyvažuje univerzálností, neboť disponuje ohniskem 150 mm a co víc při tomto ohnisku dokáže zaostřit na 58 cm a nabídne tak efektivní poměr zvětšení. V praxi to bude znamenat, že si dokážete slušně vyfotit i nějaký detail, například květinu, žábu apod. Navíc to vůbec nevypadá špatně a rozhodně to díky měřítku bude vypadat mnohem poutavěji než ta samá scéna na 600 mm při zaostření na 280 cm. Takhle na papíře to nevypadá, ale už se mi mnohokrát stalo, že mi pták neplánovaně sedl přímo před objektiv, nebo se mi při vlastním focení naskytla nahodilá scéna na blízko s jiným motivem, kdy prostě nešlo zaostřit, nebo nebylo možné vyměnit objektiv s časových důvodů. Kupříkladu, když si člověk zapomene makro, tak tento objektiv alespoň částečně dokáže vykompenzovat absenci specializované optiky. Nyní se zaměříme na obrazovou kvalitu. Chromatické aberace jsou v celém rozsahu velmi dobře korigovány, za běžné praxe nepostřehnutelné, pouze v extrémních situacích ve 100% zvětšení lze nějakou aberaci vystopovat. Také zkreslení soudkovitého charakteru při každé ohniskové vzdálenosti lze klasifikovat s ohledem na tak extrémní zoom jako obdivuhodně malé. Vinětace je sice viditelná, ale při zaclonění o jedno či dvě clonová čísla je vcelku bezproblémová. Komu vinětace vadí, tak volbou korekce přímo ve fotoaparátu či editoru se ji dokáže elegantně zbavit. Odolnost na odlesky a prasátka nevybočuje z průměru a přiložená sluneční clona tento efekt značně eliminuje. Nyní se zaměříme na ostrost. Na nejširším ohnisku je středová ostrost výborná a objektiv není třeba pro zvýšení ostrosti clonit. Tedy pokud nevyžadujete ostrost až do rohů, kde je pokles znát a zacloněním se stávají ostré i rohy. Do 400 mm je ostrost na vynikající úrovní a přímo na 400 mm dosahuje svého vrcholu, kde ji hodnotím vyloženě jako výjimečnou s ohledem na zoom objektiv. Na tomto ohnisku vykazuje jak v oblasti středu, tak rohů lepší ostrost než referenční Sony 200-600 F/5,6-6,3 G OSS. Dalším zoomovaním však Sigma ztrácí ostrost i kontrast a na 600 mm jde ostrost klasifikovat jako velmi dobrou s určitým poklesem v rozích snímku. Naproti tomu Sony vykazuje celkově vyrovnanější výsledky v celém rozsahu, kde vyloženě žádné ohnisko není extrémně ostré, ale drží si svoji vynikající dostatečnou ostrost až do 600 mm. Pokud to shrnu, tak při nejčastěji používané ohniskové vzdálenosti na fotky zvířat, dávám přednost na 400 mm Sigmě pro vynikající ostrost s mikro kontrastem a na 600 mm zase Sony pro viditelně ostřejší střed fotek včetně krajů. Dalším hlediskem je podání bokehu. Sony 11 lamel a Sigma 9 a mám-li být upřímný moc rozdílů nevidím, velmi podobný výkon, který lze označit za nadprůměrně dobrý s ohledem na konstrukci těchto objektivů. Pokud je pozadí rozumně daleko, dokážou oba jemně a krémově vykreslit neostré oblasti fotky.
Závěr
Nový objektiv SIGMA 150-600 mm F/ 5-6,3 DG DN OS Sports dokázal významnou redukci hmotnosti, a to bez konstrukční penalizace. Za rozumné peníze dostanete skvěle zpracovaný moderní výrobek se čtyřletou zárukou s užitečnou univerzálností a solidní obrazovou kvalitou. Můžete ho zneužívat i ve špatném počasí, kde vás nenechá na holičkách. Ačkoliv se nedomnívám, že jde o premianta ultra zoomů ve všech ohledech, tak stále má spoustu vlastností, proč ho koupit a jednou z nich je minimálně jeho výhodná konkurenceschopná cena.
Výhody:
- Kvalita zpracování
- Skvělá ostrost do 400 mm
- Čtyři roky záruka
- Univerzálnost, díky měřítku zvětšení
- Nízké zkreslení a aberace
- Spoustu ovládacích prvků
- Odolná konstrukce proti prachu a stékající vodě
- Transportní rozměry
- Poměr výkon-cena
Nevýhody:
- Výkon AF v porovnání se Sony
- Ostrost na 600 mm v porovnání se Sony
- Na Sony bajonet nemožnost použití TC
- Na Sony bajonet nemožnost USB Docku
- Bez clony náchylnost na odlesky
Fotogalerie