recenze od Jaromíra Kadeřábka
Společnost SIGMA na sklonku roku 2023 konečně ohlásila svůj toužebně očekávaný teleobjektiv středního rozsahu. Je to už čtyři roky, co jsem testoval předchůdce z roku 2019 SIGMA 70-200 mm f/2,8 DG HSM OS Sports na bajonet Nikon. Jak je z názvu patrné, nový model je nyní výhradně koncipován pro digitální bezzrcadlovky. Není tedy překvapením, že se z nového modelu budou těšit majitelé bezzrcadlovek Sony, Leica, Panasonic a SIGMA. Již předchozí model vyvolal vlnu zájmu, a dokonce si odnesl prestižní cenu TIPA 2019 jako nejlepší profi DSLR zoom. Doba však pokročila a na trhu v tomto segmentu jsou další rivalové, kteří profitují z výhody dřívějšího nástupu na trh. A my se nyní podíváme, co se změnilo oproti staršímu modelu a jak se vypořádal s konkurencí výrazně dražšího modelu od Sony.
Provedení a manipulace
Jak je z názvu zřejmé, tento střední teleobjektiv disponuje v celém svém rozsahu konstantní světelností 2.8 a změna ohniskové vzdálenosti probíhá interně pomocí mohutného zoomovacího kroužku umístěného netradičně až na samém konci tubusu. Toto je shodné se starším modelem a stejné zoomování má i Nikon u svého 70-200 FL. Toto řešení bude mít určitě své příznivce i odpůrce. Osobně mi toto řešení nevadí, naopak mi to z hlediska vyváženého těžiště přijde jako dobrý nápad.
Výhradu ovšem mám k jinak luxusně provedené sluneční cloně s aretací na šroub, jak to známe z těch nejdražších teleobjektivů, ale zde bohužel překrývá část toho mohutného zoomovacího kroužku a tím dle mého názoru trpí ergonomie. Samotná clona je z hodnotných plastů a uhlíkového vlákna s příjemně rádlovaným aretačním šroubem. Jenom je škoda jejího přesahu přes zoomovací kroužek. Sice díky tomu, že je žebrovaný a mohutný, zbývá na ruku ještě dost místa, takže funkčně to omezení nemá, ale šlo by to určitě vymyslet lépe. Objektiv díky internímu zoomování nemění svoji fyzickou délku a spolu s deklarovaným těsněním proti prachu a stříkající vodě bude dobrým parťákem i v náročnějších podmínkách. Rovněž i přesný mosazný bajonet má pryžové těsnění.
Oproti předchůdci klesla i váha objektivu téměř o půl kilogramu na 1335 g bez vlivu na konstrukci a tradičně má skvělé řemeslné zpracování z kombinace kovu a vysoce kvalitního polykarbonátu. Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS II je ještě lehčí, ale značný podíl na tom bude mít stativová magnéziová patka, která je na pevno přišroubovaná, ale je zde možnost její demontáže. Na rozdíl od konkurence má kompatibilitu Arca Swiss a již nepotřebuje další mezičlánek v podobě další destičky pro umístění na stativ. A tímto se snižuje váhový deficit na zanedbatelnou hodnotu oproti Sony. Příjemný je i chod límce s kliknutím každých 90 stupňů.
Z ostatního již tradičně vybaveného ovládaní nic nechybí. Programovatelná tlačítka, clonový kroužek, přepínače optického stabilizátoru, omezovače ostření, zkrátka vše, co potřebujeme, a navíc je to mechanicky radost ovládat. Nyní nám novinka umožnuje blízké zaostření 0,65 m při 70 mm a 1 m při 200 mm. I zde je vidět snaha výrobce a 1 m oproti 1,2 m na 200 mm oproti staršímu typu je znát. Dlužno podotknout, že konkurence dokáže zaostřit blíže a nabídnout tak větší měřítko zvětšení, ale vzhledem k primárnímu účelu tohoto objektivu to je i tak slušné.
Také stabilizace doznala zlepšení, na širokoúhlém konci poskytuje 7,5 EV a 5,5 EV na tele konci. To se potvrdilo i v praxi a stabilizace je nejlepší z toho, co jsem měl možnost testovat v tomto rozsahu. Novinkou je také nový mnohem rychlejší AF za použití HLA motorů, což si rozebereme v další kapitole. Celkově firma SIGMA vytvořila další modernější a lehčí model tohoto oblíbeného středního teleobjektivu a kvalitním léty prověřeným mechanickým zpracováním, který vám bude dlouho a spolehlivě pracovat v jakýchkoliv podmínkách.

Autofokus
Čím více se výrobci snaží v této oblasti, tím obtížněji vzniká prostor pro kritiku. SIGMA si dala s modelem
70-200 mm f/2,8 DG DN OS Sports dost na čas a určitě v tom sehrál roli vývoj HLA ostření. Tento nový typ už jsem testoval u dvou firemních objektivů a musím přiznat, že to je rychlostně velké zlepšení. I zde je ostření velmi svižné a hlavně bezhlučné, což doceníte hlavně při natáčení videa. Tomuto typu objektivu rychlé ostření vyloženě sedí a bude zvládat i většinu akčních scén bez problémů. Nový zaostřovací motor HLA (High-Response Linear Actuator) je jednoznačným přínosem oproti krokovým motorům, které SIGMA dosud používala. Disponuje potřebným točivým momentem pro rychlé změny zaostření a v tomto objektivu jsou dokonce použité dva nové lineární motory!
Musím přiznat, že Sony 70-200 mm f/2,8 GM OSS II je ještě rychlejší a na čelní pohyb ještě přesnější. A není divu, Sony u tohoto modelu použil čtyři lineární motory! Také licenční omezení 15sn.za sec. za předpokladu použití Sony a1, a9 bude hrát do karet ve smyslu výtěžnosti ostrých fotek roli. Na bajonet Sony ze stejného důvodu i nemožnost použití telekonvertorů je hořkou pilulkou. Pro majitele L-Mount nic nebrání využívat plnou snímkovou frekvenci i prodloužení ohniska o oba telekonvertory je v souladu s návrhem tohoto objektivu. Na druhé straně, ne každý vlastní rychlé sportovní kamery od Sony a majitelé a7 a crop šestkové řady nebudou rychlostně limitování. To jsou licenční záležitosti, nikoliv chyba výrobku jako takového, byť zamrzí. Každopádně i AF doznal zlepšení a modernizace a může směle držet krok i pro příští generace bezzrcadlovek, protože je neuvěřitelně pohotový a za to palec nahoru.
Optická kvalita
A nyní se podíváme, jak si novinka povede v optickém testu. Protože jde o zoom, tak i
SIGMA 70-200 mm f/2,8 DG DN OS Sports vykazuje mírné zkreslení, které se zhoršuje směrem k 200 mm. Korekcí přímo ve fotoaparátu nebo v profilu v PC lze toto zkreslení eliminovat. Dražší konkurent od Sony je na tom prakticky stejně, a protože lze zkreslení jedním kliknutím korigovat, nesnižuje nijak kvalitu snímku. A ruku na srdce, pokud nebudeme fotit vyleženě testovací obrazce, či nějakou zeď, patrně tato forma zkreslení pro nás nebude představovat žádný problém. Chromatickou aberaci (CA) zde nehledejte, to má firma SIGMA vychytané a nejsou zde patrné žádné falešné barvy ani viditelné lemování kolem větví stromů.
Protože zde SIGMA chytře použila 11 lamelovou clonu stejně jako Sony, tak kvalita bokehu je krásně krémová a jemné přechody dokážou využít objektiv perfektně i na portréty. Velmi dobré je chování v protisvětle, a i kontrast je příkladný. Vinětace je zde patrná na plně odcloněný objektiv a cloněním brzy mizí. Znovu platí, komu vadí, lze vyřešit korekcí ve fotoaparátu, či PC. U crop bezzrcadlovek vinětace není z principu patrná. Nyní se dostáváme k ostrosti. Objektiv je v celém rozsahu ostrý, a to až do krajů. Pokud to zobecním, tak zacloňte na 4 clonu a dostanete brutální ostrost od středu až do kraje se skvělou homogenitou. Jinak pro běžnou praxi bude objektiv splňovat požadavky pro ostrost i na cloně 2,8 a paradoxně u tohoto skla platí, že s nárůstem ohniskové vzdálenosti roste i ostrost, která je na 200 mm ve středu přímo neuvěřitelná. To není příliš typické pro zoomové objektivy a většinou ostrost na delším konci zoomu klesá. Pokud vezmu jako referenci Sony FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS II, tak si jsou tyto dva objektivy opticky velmi blízko. V reálných podmínkách se rozdíl bude hledat obtížně. Sony i kratším konci zoomu vykazuje na cloně 2,8 větší takřka bezchybnou ostrost s postupným zoomovaním začíná panovat shoda a při cloně 4 jsou oba objektivy ostrostí naprosto shodné. Oba tyto objektivy dokážou využít potencionál i těch nejnáročnějších moderních snímačů.

Závěr
SIGMA 70-200 mm f/2.8 DG DN OS Sports je prémiově zpracovaný výrobek, který se výkonem velmi přibližuje Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II. Nabízí profesionální úroveň ve všech směrech za poloviční náklady s bonusem nestandardní čtyřleté záruky. Majitelé Sony A1 a A9, kteří potřebují víc jak 15sn. za sec. a potřebují prodloužit ohnisko o telekonvertory, dají patrně i přes cenu přednost firemnímu objektivu. Ti ostatní z tábora Sony, co nepotřebují tyto benefity, mají možnost ušetřit nemalou část ze svého rozpočtu a prezentovat se stejnou kvalitou tím, že si vyberou právě tuto Sigmu. Uživatelé L-Mount mají nyní o starost méně, protože jejich svobodná volba musí být SIGMA.
Výhody:
- Vynikající optická kvalita
- Velmi rychlý AF
- Prémiové zpracovaní
- Čtyřletá záruka
- Poměr výkon-cena
- Patka Arca Swiss
- Skvělá stabilizace
Nevýhody:
- Licenční omezení
- Konkurence dokáže ostřit na bližší vzdálenost
- Přesah sluneční clony

Fotogalerie