Recenze objektivu SIGMA 35mm 1.4 DG DN Art

  25.06.2021

od Jaromíra Kadeřábka


 

 

Pokud zabrousíme do historie, tak společnost SIGMA v roce 2012 představila svůj první objektiv v rámci SIGMA Global Vision, a byla to právě pětatřicítka nesoucí název 35mm f/1.4 DG HSM Art. Tato ohnisková vzdálenost a vysoká světelnost F1.4 je předurčena pro focení svateb, reportáží a různých událostí. Za dobu své existence si tento objektiv vysloužil značnou oblibu pro svoji kvalitu a cenu. Firma objektiv nakonec upravila i pro bajonet Sony, kde odpadá nutnost externího adaptéru, ale daní byla o něco větší váha a rozměry. Doba však pokročila a obliba bezzrcadlovek přinesla firemní nekompromisní extrémně světelný 35mm f/1.2 DG DN ART, který je však poměrně těžký a rozměrný, byť i ten má své příznivce právě pro své ojedinělé optické kvality. Nedávno byla představena i malá ekonomičtější verze 35mm f/2 DG DN Contemporary, která je také přímo navržena pro bezrcadlovky s bajonetem E a L. Tato verze má sice skromnější světelnost, ale velikost a dostupnost z ní činí vhodného kandidáta na cesty. Těch pětatřicítek je na trhu velké množství a i Sony nedávno vypustilo svoji nekompromisní verzi 35mm ve světelností 1.4 GM. Proto vůbec není překvapením, že i SIGMA inovovala svou 35mm F 1.4 a po devíti letech přichází s novým optickým návrhem a technologií určenou přímo pro bezrcadlovky. Velikostí, světelností a vlastně i cenou je tento model šikovně vsazen mezi dva firemní soukmenovce. My se nyní podíváme jak si stojí a zda naváže na úspěch svého předchůdce. 

 

Provedení a ovládání

 

Prvním objektivům řady Art chybělo utěsnění proti povětrnostním vlivům a bylo to často terčem kritiky. S tímto nešvarem je naštěstí konec a i tato nová verze je odolná proti prachu a stříkající vodě. Rovněž nechybí oblíbené pryžové těsnění okolo mosazného bajonetu. Také povlakování předního členu, který odpuzuje špínu a mastnotu je přítomno. SIGMA zapracovala i na velikosti, s délkou 112mm a hmotností 645g (verze Sony E) je i přes složitější konstrukci o něco menší a lehčí než původní verze. Průměr filtrového závitu 67mm zůstal shodný. Sluneční clona je nyní vykrojená a disponuje užitečným aretačním tlačítkem. Počet lamel clony je 11, což je shodné jako u GM verze od Sony a slibuje pěkně hladký bokeh. Co se týče pohonu autofokusu, je použit krokový motor. Tlačítko aretace ostření na tubusu objektivu je plně programovatelné a jednotlivé funkce jsou dostupné v menu fotoaparátu v závislosti na použitém modelu. Také již tradiční clonový kroužek umožňuje volbu chodu clony buď plynule či s klikáním. Samozřejmostí je i pozice v režimu A, která má i vyhrazený posuvný aretační ovladač. Velmi šikovné, pokud ovládáte clonu klasicky na těle fotoaparátu, jste ušetřeni nechtěné změny clony. Přepínač fokusu AF / MF je také přítomen a lze využít i ručního ostření pomocí žebrovaného ostřícího prstence s příjemně jemným chodem. Stabilizaci byste u tohoto typu objektivu hledali marně a spoléhat se tak musíte na tu v těle fotoaparátu. Celkově je provedením klasická Art a nemám žádné extra výhrady k použitým materiálům či sestavení, protože jsou už dlouhou dobu na vynikající úrovni. Vzhledem k ceně je dosaženo pomyslného maxima. 

 

 

Automatické ostření

 

Původní verze kromě svých nesporných optických kvalit nebyla tak úplně spolehlivá v oblasti automatického ostření, ale za tu dobu firma ušla dlouhou cestu a u novinky 35mm F1.4 DG DN Art si není nač stěžovat. Ostření je relativně rychlé, bez nadměrného hluku, což je vhodné pro video a navíc je přesné. Sice je použit krokový motor, ale vzhledem ke konstrukci má dostatek plynulosti a kroutícího momentu. Pokud budeme srovnávat s originálem Sony 35mm F1.4 GM, pak lineární duální motory Sony odvádějí mnohem lepší práci a ostření je tak citelně rychlejší. Navíc pro majitele Sony a1 bude hrát důležitou roli i podporované vysokorychlostní focení 30sn. za sec. SIGMA s tímto fotoaparátem dosahuje max. 15sn. za sec. Pro majitele kupříkladu sedmičkové řady to asi nebude klíčový parametr, ale považuji za nutné to zmínit. Na druhou stranu je férové přiznat, že SIGMA 35mm F1.4 DG DN Art stojí polovin toho co Sony 35mm F1.4 GM!  

Já se za celou dobu testování nesetkal se špatným či nekonzistentním ostřením a považuji ho za dostatečné a spolehlivé. Vztaženo k ceně jde naopak hovořit o pěkném výsledku a ostření na oko funguje perfektně. 

 

Obrazový výkon

 

A nyní se podíváme na obrazový výkon. Patrně nemá smysl popisovat, že nový optický návrh je výkonově ve všech oblastech lepší, než tomu bylo u jeho o devět let staršího předchůdce, to se celkem předpokládá.  

Vinětace je nyní mnohem menší, stačí přidat dvě clony a dostáváme vynikající výsledek. Logicky Sony GM je na tom o něco lépe a v tomto parametru kraluje SIGMA 35mm F1.2 DG DN Art, tam je vinětace extrémně malá. Chromatickou aberaci lze také v extrémních situacích vystopovat včetně odlesků v protisvětle. Zde je lepší než dražší SIGMA 1.2 Art, ale horší než Sony 1.4 GM.  

Co se týče ostrosti, platí, že je na tom lépe než levnější SIGMA 35mm F2 DG DN Contemporary, ale hůře než 1.2 Art a Sony 1.4 GM. Na plně odcloněný objektiv neposkytuje SIGMA 1.4 Art dokonale ostrý střed, jako Sony 1.4 GM, ale po přiclonění už není rozdíl dramatický a i kraje jsou na rozdíl od původní verze vynikající. Na plnou díru je také ztráta celkového kontrastu patrná, ale mikro kontrast je fantastický.  

Také bokeh je parádní a přesto, že je to dosti subjektivní, díky přechodům a čistotě bych tento objektiv zařadil na druhé místo v tomto parametru a to hned za SIGMA 35mm F1.2 DG DN Art. 

Soudkovité zkreslení je také viditelné a pokud vadí, zapněte si korekci přímo ve fotoaparátu, či ho snadno odstraníte v postprodukci. Tento parametr má Sony 1.4 GM také lépe vyřešen, ale v reálném světě jsou tyto diference velmi malé a po editaci téměř neznatelné, pouze při focení architektury je dobré na ně pamatovat.

 

 

Závěrem

 

Pro výběr té pravé pětatřicítky bude hrát roli souhrn osobních preferencí a priorit. Pokud hledáte ještě diskrétní rozměry v kombinaci s vysokou světelností, určitě se zastavte u tohoto modelu a nebudete litovat. Není to pětatřicítka, která by disponovala v absolutním měřítku tím nejlepším, co lze na trhu najít, ale rozhodně se nemá za co stydět.  

Hlavní rival Sony 35mm F1.4 GM je téměř ve všech parametrech lepší, a to jak proporčně, tak opticky, včetně rychlejšího autofokusu. Primární kouzlo této Sigmy však spočívá v tom, že disponuje 85 % toho, co má Sony GM, ale za poloviční cenu. A tímto vítězí v poměru výkon-cena, protože dostáváte precizní řemeslně zpracovaný výrobek, který ve stejné cenové hladině původního modelu přináší enormní optické zlepšení, a to i včetně autofokusu. Už jen to, že i přes značný cenový rozdíl dokáže držet krok s konkurencí, hovoří za vše. 

 

 

 

Klady

  • Výtečná ostrost, a to i včetně krajů 

  • Dobrá odolnost proti odleskům 

  • Odolnost proti prachu a stříkající vodě 

  • Mechanické zpracování 

  • Nadstandardní záruka 4 roky 

  • Bezkonkurenční poměr výkon/cena 

  • Krásný bokeh 

 

Zápory

  • Větší zkreslení 

  • Chybí maximální ostrost na cloně F1.4 

 


Fotogalerie