S Kenjim nejen o svatebním editorialu

  22.04.2020

... svatbách a koronaviru


Přinášíme vám "karanténní" rozhovor se SIGMA ambasadorem Lukášem Vrábelem alias Kenjim. Vyzpovídali jsme ho na téma nedávno dokončeného svatebního editorialu, svateb i koronaviru.

Kenji je nejen svatební, ale i portrétní a lifestylový fotograf, retušér a lektor. V komerční fotografii, ale i v jeho vlastní tvorbě nejčastěji využívá kreativitu, emoce, vášeň, smysly, srdce a foťák.

 

  • Ahoj Kenji! Pro ty, kteří o editorialu moc neví, prozraď nám prosím, o co se jedná a co vše se za tím skrývá? 

 
Ahoj! Svatební editorial je vlastně takovej zažitej pojem pro svatební focení do portfolia. Jedná se tedy o akci, na které spolupracuje fotograf například s květinářkou, kadeřnicí, vizážistkou, svatební salónem a dalšími dodavateli svatebních služeb a produktů. Účelem je odprezentovat to, co každý dodavatel chce zrovna v následující svatební sezóně prezentovat. Takže například květinářka chce mít fotky pro prezentaci nových kytic, tak je vyrobí, poskytne a za odměnu získá fotky. Pro fotografa je pak odměna to, že má k focení k dispozici kytici. Pro svatební salón je odměna, že má k prezentaci šatů taky kytici a plus fotky a fotograf má navíc šaty a tak dále. Chápem se :) Je to pro všechny strany výhodná spolupráce. 
 

  • U svatebního editorialu je zvykem se snažit zohlednit různé svatební trendy a ukázat něco originálního nebo jiného než kam směřuje mainstream. Máš nějaký svůj oblíbený trend nebo přístup ke svatbám? Zohledňuješ při inspiraci zmíněné nové trendy nebo si spíše necháváš naprosto volnou ruku v kreativitě? 

 
Zohlednit budoucí svatební trendy je samozřejmě ta ideální situace, protože máš vlastně fotky, který frčí, ještě předtím než frčí. Jenže to není tak jednoduché, protože se dá s nadsázkou říct, že v každý vsi frčí něco malinko jinýho. Nejstěžejnější v podstatě je to, co chce prezentovat svatební salón za šaty. To podle mě určuje celkovou stylizaci editorialu. Určitě doporučuju domluvit tu stylizaci dostatečně dopředu, aby pak účastníci nebyli překvapení, že salón prezentuje třeba prvorepublikové šaty a květinářka k tomu vyrobí sci-fi kytici. A salón by mohl mít asi nejlepší odhad, jaký styl bude v příštím roce v trendu, protože nevěsty shánějí šaty třeba i ten rok dopředu, takže se pak hned ví, co si půjčují nejvíc. 

 

 

 

  • Přestože jsi poslední svatební editorial sám neorganizoval* a zúčastnil se jako hostující fotograf, máš odhad na kolik takový editorial komplet přijde? 

 
To je hodně individuální. Záleží jak se jednotliví dodavatelé domluví mezi sebou. Praxe je taková, že každý poskytne své služby a produkty zdarma a sám si hradí i náklady na jejich výrobu, dopravu atd. Pokud se něco pronajímá, půjčuje nebo kupuje navíc (jako jídlo, ubytování a další věci), náklady by se měly rozdělit. Takže lze realizovat editorial v podstatě za minimálních nákladů (něco na benzín a něco na jídlo) a nebo klidně za desítky tisíc, když se všichni rozšoupnou a pronajmou si jachtu. 
 

  • Podílel ses jako fotograf na výběru lokací? Volíš místa, kde si měl někdy již možnost pracovat nebo s lokacemi raději experimentuješ? Kde se to všechno včetně wellness odehrálo a kolik se vás zúčastnilo? 

 
Nepodílel, chtěl jsem se nechat překvapit :) Stejně tak jako u reálné svatby ne vždycky víš, jaké prostředí tě čeká, tak ani u editorialu jsem to nechtěl vědět. Ono mě to zdokonaluje v tom, že i na blbým místě si pak umím najít fotogenickej koutek. Navíc pro mě je to vždycky hlavně o těch lidech, o jejich citech a o tom, jaký mají mezi sebou “spojení”. Když je z tý fotky něco cejtit, tak není tolik důležitý, v jakým prostředí zrovna jsou. Samozřejmě pokud nejsou třeba v lahůdkách, to by bylo blbý. 

 


 

  • Jakou jsi používal techniku? Máš nějaký oblíbený objektiv nebo kombinaci objektivů, které při práci rád používáš? Máš např. na svatby nějaký sestavený setup oproti ostatní práci? 

 
 
Na svatby je pro mě klasická výbava SIGMA 50mm f1.4 Art a SIGMA 24mm f1.4 Art. S těmahle dvěma objektivama funguju tak, že fotím jen na 24mm (teď si všichni řeknou “Jasně Kenji, klasika, nic jinýho neumí) a 50mm mám pro případy, kdy nemůžu jít dostatečně blízko – zpravidla obřad, kdy nechceš chodit mezi oddávajícího a snoubence. Tak tam potřebuju 50mm, abych měl trochu odstup. A ano 24mm je prostě moje specifikum, hrozně mi to ohnisko vyhovuje a z těch fotek mám já (a snad i moji klienti) pocit, že seš tam na tom místě, v centru dění. Vtahuje tě to. A to se nedá nafotit na snajpr styl se 70-200 někde z venku z křoví. Musíš si to s těma snoubencema prožít. Nechat se pocákat polívkou, když jedí děravou lžící. Nechat si šlápnout na nohu, když kolem tebe tancujou. A zároveň bejt neviditelnej. A to jsou pak fotky!

 

 
 

  • Na fotkách pracuješ nejen s lidmi ale i se zvířaty. Jak se tvá práce liší od běžného párového focení, když jsou zvířata na scéně? 

 
Ty brďo, zákeřná otázka. Ale v podstatě se to liší jen v drobnostech. Víc se bojím o techniku, protože ženich ti objektiv nerozkouše. Pak se víc bojím o sebe, protože nevěsta tě do oka neklovne. No ale jinak je to skoro stejný. Akorát třeba neřvu na nevěstu “Kousni ženicha do ucha!”, ale vyměním to za “Kousni toho psa do ucha!” Oni se pak víc smějou, pač nechcou mít chlupy v puse. 
 

 

  • Dle fotografií je vidět, že počasí při editorialu bylo daleko od ideálu, jak se s rozmary počasí při focení běžně vypořádáváš? 

 

No Honza si přál aby byl sníh, chtěl to mít jako pravej winter editorial a letos prostě nic. Tak se pracuje s tím, co je na scéně. Pří reálný svatbě si taky nevybereš a snoubence nepřipravíš o portréty jen kvůli tomu, že nechceš mít mokrý adidasky. Osobně doporučuju svatebním fotografům na svatbu s sebou vždycky brát deštník a náhradní oblečení a boty. I náhradní trenky. Nikdy nevíš. 
 

  • Věnuješ se třeba i workshopům na svatební téma, které je zajímavé nejen pro začínající fotografy? Myslíš, že by se lidi chtěli účastnit takových akcí? 

 
Zatím jsem ve fázi zvažování. Workshopy na portrét, lifestyle a teď nově i na párovou fotografii mají docela úspěch. Ale jestli by byl zájem o svatební workshop, to zatím nevím.

 

 
 

  • Nejen v České republice jsou nyní kvůli koronaviru změny, které zasáhly každého ve tvém oboru, a i v mnoha dalších. Vlastně se kvůli tomu dost svateb přímo ruší. Jaké máš kvůli tomu plány na sezónu? Rodí se ti v hlavě i třeba nějaké zajímavé projekty? 

 
Vlastně ani nebyl čas nic novýho vymýšlet. Využil jsem ten čas a doplnil si třeba portfolio, zaktualizoval nějakou svojí internetovou prezentaci. Konečně jsem se rozhoupal a začal dělat live streamy na youtube. Chci na to navázat dalšíma videama jako jsou vlogy, tutoriály, rozhovory se zajímavýma lidma. Tak snad se podaří. Jinak aktuálně hodně času trávím s rodinou, chystáme se ženou a s kamarádkou nový ateliér v Jihlavě. A řeším změny termínů svateb, které zasáhla karanténa. 
 

  • Je něco, co bys doporučil v současném klimatu našim čtenářům, kolegům nebo začínajícím fotografům? 

 
Čtenářům bych poradil, ať si nakoupí u fotografů poukazy na focení a podpoří je tak teď, když mají výpadek příjmů. Vím, že spoustu mých kamarádů to zasáhlo opravdu hodně a vlastně teď řeší, jestli mají ještě na to, aby pokračovali dál. 
Kolegům a začínajícím fotografům poradím – zapracujte teď na sobě, na své prezentaci, když je na to čas. Třeba webovky všichni hrozně zanedbáváme a je to chyba. Něco novýho se naučte, zdokonalujte se. Zapřemýšlejte kam směřujete, jaké jsou vaše cíle a jak jich dosáhnout. Teď je ta pravá chvíle. Zastavit se, nadechnout a až se rozsvítí zelená na semaforech, tak vyrazit správným směrem. 
 
 
* Svatební editoraál pořádal HONZA DVOŘÁK - http://www.hd-foto.cz/